face Litewskie wybrzeże Bałtyku
Kraj: Litwa
region:

Nasze litewskie wakacje

Przyznam, że trochę znużyło nas piękne, aczkolwiek zatłoczone polskie wybrzeże Bałtyku… Postanowiliśmy poszukać czegoś nowego!

Na Litwie zaskoczyły przede wszystkim nas piękne, dzikie piaszczyste plaże:

…oraz świetnie utrzymane ścieżki rowerowe, ciągnące się wzdłuż całego wybrzeża i Mierzei Kurońskiej. W znakomitej większości prowadzą lasem, z dala od dróg samochodowych.

Wakacje na Litwie – informacje praktyczne

Język, turyści i ceny na Litwie

Na Litwie najlepiej porozumiemy się po angielsku (raz zdarzyło się nam być obsłużonym po polsku, kilkakrotnie zwracano się do nas po rosyjsku). Próbowaliśmy się też nauczyć paru podstawowych zwrotów (z różnym skutkiem). Dzieciakom najbardziej spodobało się litewskie "dziękuję" - twierdziły, że to "tak jakby się kichało" (dziękuję to po litewsku "Aćiu").

Ruch turystyczny jest niewielki, nie ma tłumów, kolejek, ani głośników i „zagródek” na plaży.

Ceny na Litwie za noclegi są podobne do polskich, za produkty spożywcze – ciut wyższe. Pewnie wielu turystów z Polski zdziwi się widząc w litewskich sklepach mnóstwo „naszych” soków dla dzieci, przetworów, nabiału itp.

Słońce na Litwie

To co nas zaskoczyło (chociaż było do przewidzenia…), to, że wybierając się na zachód słońca nad morze o 22:00, musieliśmy jeszcze sporo poczekać… Litwa znajduje się dalej na północ od polskiego wybrzeża, więc ponieważ byliśmy tu pod koniec czerwca noce przypominały raczej późny wieczór.

To nasz domek o… 23:00! Świeci księżyc, nie słońce :)

Cieszyliśmy się długimi dniami, ale z drugiej strony… wszędzie się spóźnialiśmy! Kiedy wydawało nam się, że jest dopiero wczesne popołudnie, okazywało się, że jest już po 20:00 i miejsca które chcieliśmy zwiedzić są już dawno zamknięte. Co ważne: sklepy też są tu krócej otwarte, a np. alkohol można kupić tylko do określonej godziny.

O tym, co nam się nie udało…

Kiedy słońce wysoko na niebie dzieci idą spać bardzo późno, a potem długo rano śpią. Zanim zebraliśmy się na wycieczkę okazywało się, że zdążymy odwiedzić już tylko 1 z 3 miejsc, które mieliśmy w planie. Dodatkowo mieliśmy…

problem z litewskimi muzeami

Co wg Was oznacza taki skrót: „II-V 10:00-18:00; VI 10:00-17:00”? Dopiero na sam koniec naszego pobytu odkryliśmy, że wcale nie chodzi o to, że dane miejsce jest otwarte w czerwcu od 10 do 17! Rzymskie cyfry oznaczają tu dni tygodnia…

Pałac Tyszkiewiczów w Połądze

Co warto zobaczyć na litewskim wybrzeżu?

Nocowaliśmy na przedmieściach Palangi (zwanej też po polsku Połągą). Jej główne atrakcje to Pałac Tyszkiewiczów (Muzeum Bursztynu) i przepiękny, rozległy Park Biruty.

Pospacerowaliśmy też po Kłajpedzie:

i zwiedziliśmy tamtejsze Litewskie Muzeum Morza

…wraz z Delfinarium:

Wybraliśmy się na Mierzeję Kurońską, gdzie pospacerowaliśmy po ruchomych wydmach:

Zakochaliśmy się w uroczej wiosce rybackiej Juodkrantė:

…w której znajduję się m.in. Wzgórze Czarownic:

Kiedy pogoda nad morzem nie dopisywała wybraliśmy się na dalsze wycieczki: Do Kowna:

i pobliskiego skansenu w Rumszyszkach:

A na koniec odwiedziliśmy też Druskienniki:

Gorąco polecamy Wam litewską przygodę!