Ze Skawicy na Halę Krupową i Policę

timer 3h 2min
north_east 727m
south_east 40m
średnia - trasa dla młodych wędrowników, możliwe strome podejścia
terrain  Nachylenia terenu
beach_access  Trasa w cieniu
restaurant  Restauracja lub bar w pobliżu
directions_car  Trasa opisana i dostosowana dla osób z samochodem
directions_bus  Możliwy dojazd busem lub autobusem
wc  Toaleta na trasie

Niebieski szlak rozpoczyna się w centrum Skawicy (PKS) ale ponieważ bardzo długo prowadzi drogą asfaltową warto podjechać do osiedla Sucha Góra. My zaparkowaliśmy przy remizie (parking na ok. 10 samochodów). Stąd asfaltem podejdziemy tylko kilkadziesiąt metrów i wchodzimy w las.

Niebieski szlak ze Skawicy na Halę Krupową

Podejście niebieskim szlakiem bywa trudne: ścieżka miejscami jest bardzo stroma, do tego często prowadzi kamienistym żlebem z luźnymi kamieniami, po których dodatkowo spływają leśne strumyki (ślisko!). To pewnie dlatego zamiast 1 godz 15 min (tak obiecywały znaki) nam ta droga zajęła ok. 2 godz.

Na szczęście strome odcinki poprzerywane są spokojniejszymi odcinkami, na których można chwilę odetchnąć. Po połączeniu z żółtym szlakiem między drzewami migają nam piękne widoki – warto przystanąć choćby na chwilę. A jak wejdziemy na borówkową polanę to znak, że Przełęcz Kucałowa i schronisko jest już tuż tuż!

Niebieski szlak ze Skawicy na Halę Krupową - dochodzimy do celu!
Przełęcz Kucałowa - skrzyżowanie szlaków koło schroniska na Hali Krupowej

Na Przełęczy Kucałowej wita nas przepiękny łańcuch Tatr. Stąd możemy od razu skierować się na Policę, lub (tak jak w naszym wypadku) odetchnąć w schronisku PTTK (tuż poniżej przełęczy). W schronisku – poza widokiem na Tatry – ucieszą nas dania obiadowe, słodycze, napoje. Tuż przy schronisku – bacówka z serkami górskimi i plackami z bryzdzą.

Schronisko PTTK na Hali Krupowej
Widok na Tatry spod schroniska na Hali Krupowej

Więcej o schronisku PTTK na Hali Krupowej, atrakcjach i innych szlakach, które tu prowadzą piszemy w tym artykule:

Schronisko PTTK na Hali Krupowej - szlaki, widoki, ciekawostki

Schronisko PTTK na Hali Krupowej to klimatyczne i widokowe miejsce w Beskidzie Żywieckim, niedaleko szczytu Policy (1369 m np.m.), które może samo stanowić cel górskiej wycieczki, lub przystanek w czasie dłuższej wędrówki Pasmem Polic. ...

Z Hali Krupowej na Policę

Na Policę czerwonym szlakiem ze schroniska szliśmy ok. godziny. Po ciężkich podejściach na niebieskim szlaku miło zaskoczyła nas łagodna leśna ścieżka – znakomita na rozruch po odpoczynku (i smakołykach) w schronisku. W prawdzie druga połowa (po odejściu zielonego szlaku) wspinała się już w górę, ale piękne widoki, pyszne borówki i widoki migające między malowniczymi wykrotami i kikutami świerków.

Polica, 1369 m n.p.m.

Na szczycie Policy – znowu Tatry, znowu borówki, ale za to jeszcze na dokładkę: Babia Góra:

Szczyt Policy, 1369 m n.p.m.
Babia Góra z Policy

Po zejściu z Policy… znowu zawitaliśmy w schronisku – tym razem na lody. Przed powrotem odwiedziliśmy jeszcze kapliczkę Matki Boskiej Opiekunki Turystów na Okrąglicy (czerwony szlak z przełęczy, czyli ta ścieżka po lewej stronie). Żeby dojść do kapliczki trzeba po ok. 10 min od przełęczy, przy słupie elektrycznym skręcić z czerwonego szlaku w nieoznakowaną drogę w lewo, pod górę. Po kilku minutach dotrzemy do masztu i drewnianej kapliczki.

Kapliczka Matki Boskiej Opiekunki Turystów na Okrąglicy

Stąd wróciliśmy na przełęcz (10 min) i niebieskim szlakiem zeszliśmy do Skawicy. Mimo obiecanych 30 min. (znaki) schodziliśmy ok. godziny – strome odcinki z luźnymi mokrymi kamieniami skutecznie nas zwolniły.

PS. Ta trasa została włączona do naszego artykułu "Wokół Babiej Góry. Szlaki wokół Zawoi". Chcesz poznać pozostałe z nich?

Wokół Babiej Góry. Szlaki w okolicach Zawoi

Gdzie się wybrać na górską wędrówkę z Zawoi? Nie tylko na Babią Górę! Okoliczne grzbiety górskie to kilometry pięknych widokowych szlaków dostępnych dla każdego! ...