Szlaki i drogi do Jeziora Gałęzistego

timer 51min
north_east 55m
south_east 69m
łatwa - trasa dostpna dla każdego, bez trudności terenowych
terrain  Nachylenia terenu
stroller  Trasa na wózek z dużymi kołami
directions_bike  Trasa pieszo rowerowa
beach_access  Trasa w cieniu
directions_car  Trasa opisana i dostosowana dla osób z samochodem

Jak dojechać lub dojść do Jeziora Gałęzistego w Wigierskim Parku Narodowym?

Leśne Jezioro Gałęziste to ciche i piękne miejsce w północnej części lasów Wigierskiego Parku Narodowego. Można tu dotrzeć od strony leśniczówki Samle, spod Dyrekcji WPN w Krzywem, ze Starego Folwarku, lub od strony północnej – od strony Lipniaka i Wiatrołuży. Na skarpie nad jeziorem znajduje się zadaszona wiata, punkt widokowy, tablica informacyjna (poczytamy m.in. o problemach miejscowych raków, wypartych przez inwazyjny amerykański gatunek). Można też zejść do wody, zamoczyć stopy, poobserwować ławice ryb:

Jezioro Gałęziste w Wigierskim Parku Narodowym

Ścieżka Samle - Jezioro Gałęziste

Najwygodniejsza ścieżka piesza do Jeziora Gałęzistego prowadzi od parkingu w osadzie Samle I (dojazd od strony Suwałk przez Nową Wieś) – jest to ścieżka edukacyjna „Samle” oznaczona czerwoną ukośną linią. Do samego jeziora dotrzemy już po ok. 15 min. Dalsze przystanki ścieżki to m.in. domniemane grodzisko Jaćwingów (wzniesienie Cebulka) - to ta ścieżka jest oznaczona na mapie na początku artykułu.

Do Jeziorka Gałęzistego - parking w osadzie SAMLE I
Do Jeziorka Gałęzistego - ścieżka SAMLE

Żółty szlak: Krzywe - Jezioro Gałęziste

Rowerem nad Jezioro Gałęziste można wybrać się od strony siedziby Dyrekcji WNP w Krzywem (parking, plac zabaw z elementami edukacyjnymi, toaleta, niewielkie muzeum).

Szalki przy Dyrekcji WPN w Krywem

Żółty szlak prowadzi nas najpierw wygodną bitą drogą wzdłuż jezior Czarne i Koleśne. Nad J. Czarnym zejście do jeziora i małe kąpielisko. W osadzie Mała Huta szlak wchodzi w las – tu będzie już trudniej, na niektórych pagórkach będzie trzeba rower poprowadzić. Przejeżdżamy przez osadę Samle II przez łąki do Samle I – tu wiata i początek czerwonej ścieżki edukacyjnej „Samle”. Wraz z nią, po kolejnych kilku leśnych pagórkach docieramy do punktu widokowego nad J. Gałęzistym. Droga w jedną stronę zajmie nam ok. 1,5 godz.

Niebieski szlak: Stary Folwark - Jezioro Gałęziste

Ze Starego Folwarku do Jeziora Gałęzistego dojedziemy niebieskim szlakiem rowerowym.

Szlaki pod Muzeum Wigier w Starym Folwarku

Niebieski szlak spod muzeum (parking przy Muzeum Wigier, punkty gastronomiczne, plac zabaw, kąpielisko, przystań toaleta) prowadzi nas na północ przez drogę Suwałki-Sejny, na łąkowe wzgórza nad Jeziorem Pierty (punkt widokowy). Przejeżdżamy przez dziką rzekę Kamionkę (wiata) i wjeżdżamy w las. Do Jeziora Gałęzistego możemy odbić w prawo czarnym szlakiem, lub szeroką drogą leśną przy skrzyżowaniu z krzyżem (skręcamy w prawo). Aby dotrze do punktu widokowego i zejścia do wody po dotarciu do żółtego szlaku i czerwonej ścieżki edukacyjnej skręcić w lewo.

Lipniak - Jezioro Gałęziste

My do Jeziora Gałęzistego dotarliśmy jeszcze od innej strony: zaplanowaliśmy pętle rowerową od strony Lipniaka polną drogą do wiaty Wyrobki i żółtego szlaku.

Do Jeziorka Gałęzistego

Wg naszej mapy w Lipniaku miał być parking – nie było (samochód zostawiliśmy grzecznościowo przy leśniczówce Lipniak), nie było też wieży widokowej na łąkach między Lipniakiem i Nową Wsią (lato 2019).

Za to po drodze zaglądnęliśmy nad dolinę dzikiej rzeki Wiatrołuży – do tego miejsca można też dojechać od strony Wiatrołuży lub Piotrowej Doliny, lecz zerkając na zarośniętą ścieżkę – nie będzie to łatwe, szczególnie rowerem:

Do Jeziorka Gałęzistego - rzeka Wiatrołuża

Znad Wiatrołuży kierowaliśmy się na południe żółtym szlakiem, dookoła J. Gałęzistego, do parkingu Samle I, przez Nową Wieś i z powrotem pod leśniczówkę Lipniak. Cały przejazd zajął nam ok. 3 godzin. Trasa była przyjemna, jednak wiele razy trzeba było poprowadzić rower pod leśne górki (i to nie tylko najmłodsi…). Najbardziej podobał nam się oczywiście przystanek przy pięknym Jeziorze Gałęzistym!