face Rezerwat i Dolina Racławki, Park Dubie
Miejscowość: Dubie w pobliżu: Kraków
Kraj: Polska
Region:  Jura Krakowska Okolica Krakowa Małopolskie

check_circle  Trasa przebiega płasko, bez nachyleń
check_circle  Trasa na wózek z dużymi kołami
check_circle  Trasa w cieniu
check_circle  Plac zabaw na trasie
check_circle  Atrakcje dla dzieci
check_circle  Trasa opisana i dostosowana dla osób z samochodem
check_circle  Możliwy dojazd komunikacją miejską
Mało znana i mało uczęszczana spokojna, niedługa leśna trasa spacerowa.

Długość samej doliny to niecałe 3 km, przejdziemy ją w dwie strony w ok. 1,5 godz. Dłuższa wersja spaceru może obejmować też Wąwóz Stradlina i pętlę niebieską ścieżką edukacyjną aż do Racławic – wtedy trzeba doliczyć co najmniej dodatkową godzinę. Warto też doliczyć czas na odpoczynek i zabawę Parku Dubie (Więcej o atrakcjach Parku Dubie poniżej.)

Parking znajduje się tuż przy wejściu do lasu zielonym szlakiem na granicy miejscowości Dubie i Żary. Można też zostawić samochód wcześniej, na jednym z dwóch parkingów przy Parku Dubie (na mapce pod koniec artykułu jako początek trasy oznaczono największy parking przy placu zabaw i strefie wypoczynkowej pod skałkami w Parku Dubie).

Parking przy Parku Dubie

Do Dubia można też dojechać autobusem MPK nr 278 z pętli Bronowice Małe (przystanek przy leśniczówce Dubie). Wtedy trzeba przejść przez Park Dubie, potem chwilę asfaltową drogą i na granicy Dubie/Żary wejść zielonym szlakiem do lasu.

Spacer Doliną Racławki

Leśna ścieżka: dość szeroka, równa i twarda prowadzi wzdłuż w górę potoku Racławka. Po drodze mamy kilka mostków i zejść do wody (w ciepły dzień można pomoczyć stopy, a powrzucać kamienie i patyki – zawsze!). Cała ścieżka prowadzi lasem, w cieniu. Po bokach doliny prześwitują pojedyncze skały.

Wzdłuż całej doliny prowadzi ścieżka edukacyjna (niebieskie ukośne znaki), obejmująca łącznie 13 przystanków z tablicami informacyjnymi. Po drodze jest kilka ławeczek na odpoczynek.

Właściwie całą trasę można przejechać wózkiem. Najtrudniejszy moment to końcowy odcinek, kiedy ścieżka schodzi do potoku i prowadzi wzdłuż niego po dużych kamieniach (to fragment ścieżki edukacyjnej w okolicy stacji nr 9 – skałka z nyżą). W dniu kiedy odwiedziliśmy dolinkę w tym miejscu przejście utrudniało dodatkowo złamane drzewo.

Wąwóz Stradlina

Nasze ulubione miejsce w rezerwacie Racławki to Wąwóz Stradlina – okazało się, że suchy skalisty wąwóz, w którym tylko okresowo płynie woda to najlepszy leśny plac zabaw!.

Z powodu zachwytu wąwozem poszliśmy w górę żółtym szlakiem, mając nadzieję, że dojdziemy do 13 stacji ścieżki edukacyjnej, gdzie miały się znajdować ciekawe nawarstwienia piaskowca… Do niebieskich oznaczeń wprawdzie po chwili trafiliśmy i obeszliśmy całą „pętlę” ale stanowiska piaskowców nie spotkaliśmy… Teraz już wiemy, że należało skręcić nie żółtym szlakiem wzdłuż Wąwozu Stradlina, a ścieżką po jego drugiej stronie…

Ścieżka edukacyjna Rezerwat Racławki

Spacer pętlą na końcu ścieżki edukacyjnej to dodatkowa godzina spaceru leśnym grzbietem (czeka nas trochę wspinaczki! To już fragment zadecydowanie nie dla wózków), ale też niestety częściowo spacer asfaltem… Ścieżka dochodzi bowiem w końcu do skraju lasu (tu znaki się gubią, ale polna droga jest wyraźna). Potem schodzi do asfaltu i drogi na granicy wsi Racławice. Stąd należy iść dalej asfaltem wzdłuż potoku i po ok. 10-15 min. dojdziemy do zakrętu z którego boczna droga doprowadzi nas z powrotem do Rezerwatu Racławki (znowu brak oznaczeń… jedynie strzałka do agroturystyki). Po 5-10 min trafimy do miejsca gdzie odchodził Wąwóz Stradlina.

Dolina Racławki od Paczółtowic

Do doliny można też wejść od strony północnej, jednak miejsce to nie jest oznaczone (przy drodze jedynie strzałka do agroturystyki), a mała dzika zatoczka pomieści góra 2-3 samochody. Poza tym wielkim plusem wejścia od południa jest Park Dubie.

Park Dubie - atrakcje

Park Dubie to wspaniałe miejsce do odpoczynku i relaksu po leśnym spacerze. Mimo, że byliśmy tu w słoneczny weekend było tu zaledwie kilka osób. Atrakcje to piękne skałki, łąka, boisko z bramkami, ławki, stoliki, miejsce na ognisko, plac zabaw, mini ścianki wspinaczkowe oraz czynna sezonowo wielka tyrolka (zjazd na linie ze skał). Tuż za zakrętem czeka jeszcze na dzieciaki wspaniały mini park edukacji geologicznej i przyrodniczej – również z mini-placem zabaw.

Tu poznajemy skały

A tu segregujemy ich odłamki

Mierzymy czy skaczemy w dal jak żaba, wydra, lis, a może ryś czy sarna?

I się bawimy!

Mapa Doliny Racławki

Na powyższej mapce widać tylko zielony szlak, którym dochodzimy do doliny oraz żółty, który wspina się Wąwozem Stradliny. Schemat niebieskiej ścieżki edukacyjnej, wraz z pętlą (uwaga – ten fragment słabo oznaczony w terenie!) widać na zdjęciu:

Mimo, że na tym planie wydaje się, że cała pętla znajduje się w lesie, nie dochodzi do wioski i nie przekracza potoku nas znaki wyprowadziły na łąkę za lasem, potem znikły i dopiero kiedy polną drogą doszliśmy do asfaltu, potem asfaltem do bocznej drogi pojawiły się znowu… Podsumowując: jeśli chcecie „zaliczyć” przystanek nr 13 „odsłonięcia osadów jury środkowej” skręćcie ścieżką przy źródle Bażana (nie żółtym szlakiem koło wąwozu!) i po odnalezieniu stanowiska piaskowców wróćcie tą samą drogą z powrotem do Dolina Racławki.