Leśny spacer grzbietem Grodzisko-Ciecień

timer 3h 41min
north_east 544m
south_east 509m
średnia - trasa dla młodych wędrowników, możliwe strome podejścia
terrain  Nachylenia terenu
beach_access  Trasa w cieniu
directions_car  Trasa opisana i dostosowana dla osób z samochodem
directions_bus  Możliwy dojazd busem lub autobusem

Leśny spacer grzbietem Pasma Cietnia od Grodziska z pozostałościami dawnej warowni i śladami partyzantów, po Szczyrzyc.

Niepozorny, aczkolwiek dość długi zalesiony grzbiet w Beskidzie Wyspowym między szczytami Grodzisko i Cieiceń to doskonała propozycja np. na upalny, letni dzień kiedy szukamy cienia, spokoju i nie mamy ochoty się za bardzo męczyć…

Grzbiet Grodzisko - Ciecień

Na grzbiet możemy podejść z kilku stron: od południa czerwonym szlakiem ze Skrzydlnej, również czerwonym lub zielonym Szczyrzyca, niebieskim z Przełęczy Wierzbanowskiej lub zielonym i żółtym z Wiśniowej. Do wyboru mamy też szlaki w części północnej: dwa czarne: od Przełomu Stradomki lub Diabelskiego Kamienia oraz niebieski z Poznachowic Górnych.

Szlak czarny z Przełomu Stradomki między Dąbiem a Pogorzanami: Początek szlaku przy ledwo widocznej zatoczce (zmieszczą się tu ze dwa-trzy samochody). Niestety słabo oznakowany… Miejsce zauważyliśmy dopiero, kiedy przejeżdżaliśmy tędy drugi raz.

Parking przy czarnym szlaku na Grodzisko

Szlak jest bardzo przyjemny, leśny, zacieniony. Wznosi się z różnym nachyleniem (są i dłuższe chwile odpoczynku od wspinaczki). Chwilami prowadzi kamienistym grzbietem, jednak niezbyt uciążliwym – zawsze możemy przejść bokiem.

Po drodze mijamy tzw. Klasztorzysko – podobno ok. 1500 lat temu była tu osada… niestety, my nic szczególnego nie zauważyliśmy. Po około godzinie spokojnego spacerku dochodzimy do punktu widokowego pod szczytem Grodziska.

W drodze na Grodzisko

Żółty szlak ze Szczyrzyca – tzw. Droga Klasztorna

Tej drogi nie polecamy. Przez ponad połowę trasy prowadzi asfaltową drogą wiejską, bez pobocza, przez otwarty teren – praktycznie bez cienia. Natomiast odcinek leśny to stromy i niekończący się kamienisty żleb, dodatkowo bardzo rozjeżdżony przez leśników… Na szczęście my akurat tędy schodziliśmy, wchodzenia nie polecamy.

Grodzisko - punk widokowy

Sam grzbiet to przede wszystkim las, wygodna droga na leśny spacer. Jedyny punkt widokowy znajduje się przy skrzyżowaniu niebieskiego i czarnego szlaku pod Grodziskiem.

Przełęcz pod Grodziskiem - widok na Pasmo Cietnia

Sam szczyt Grodziska też jest ciekawy. Niegdyś istniał tu średniowieczny gród i zamek zniszczony przez najazdy tatarskie. Dziś widać zasypane fosy i wały, a jakie tajemnice kryją możemy się tylko domyślać! Są tu też symboliczne mogiły partyzantów i tablice informacyjne o członkach AK z regionu.

Grodzisko
Grodzisko, krzyż partyzantów

Między Cublą Górą, a Księżą Górą - XIX-wieczna kapliczka, przy niej niewielka polanka, ławeczki.  Jest też parę tablic edukacyjnych: np. o leśnych mieszkańcach i piętrach lasu.

Na Księżej Górze była kiedyś wieża widokowa, ale została rozebrana. Do samego Cietnia tym razem nie dotarliśmy… Jeśli Wy macie na to ochotę to poznacie ten szczyt, szlaki i ciekawostki o tu:

Szlaki na Ciecień

Ciecień to niezbyt wysoki szczyt Beskidu Wyspowego, mierzy zaledwie 830 m n.p.m. Tuż pod wierzchołkiem - widokowa polana. ...

Dodatkowe atrakcje w okolicy:  Wybierając się w te okolice warto odwiedzić średniowieczny klasztor cystersów w Szczyrzycu (niestety kiedy tam dotarliśmy było już zamknięte) oraz Diabelski Kamień i pustelnię św. Benedykta pobliskich Pogorzanch.  Tu bardzo chcieliśmy się zatrzymać, ale nie było jak – droga bez pobocza, ani zatoczki… Chyba najwygodniej byłoby zejść z grzbietu czarnym szlakiem i potem z powrotem wrócić tą samą drogą…

PS. Tę trasę włączyliśmy do artykułu "Górskie trasy na rodzinne wędrówki blisko Krakowa". Poznajcie pozostałe z nich!

Górskie trasy na rodzinne wędrówki blisko Krakowa

Gdzie wybrać się z Krakowa na krótką górską wycieczkę?Setki kilometrów pieszych szlaków na południe od stolicy Małopolsk ...