Babia Góra ze Słowacji - pętla przez Małą Babią

Miejscowość: Oravska Polhora w pobliżu: Zawoja
Kraj: Słowacja, Polska
trudna - na trasie niebezpieczne miejsca/odcinki
straighten  Długość 19.1km
timer Czas 7h 31min
north_east Wzniesienia 1098m
south_east Zejścia 1098m
Profil wysokości:
max 1704 m min 743 m
terrain  Nachylenia terenu
wb_sunny  Trasa w słońcu
restaurant  Restauracja lub bar w pobliżu
directions_car  Trasa opisana i dostosowana dla osób z samochodem

Trasa łącząca szczyty Babiej i Małej Babiej Góry, którą rozpoczynamy i kończymy na Słowacji: w bazie turystycznej Chata Slana Voda (Oravska Polhora) to piękny i bardzo widokowy szlak . Trasa trudna ze względu na długość i różnicę wysokości do pokonania, ale także niełatwy fragment: zejście ze szczytu po wielkich głazach.

Grzbiet Małej Babiej i "Wielkiej" Babiej Góry. Slana Voda, Słowacja

Babia Góra i Mała Babia ze Słowacji

Proponowana trasa łączy żółty i czerwony szlak, prowadzi w całości po stronie słowackiej, poza (lub granicą) polskiego Babiogórskiego Parku Narodowego. Wędrówkę rozpoczynamy przy stacji turystycznej Chata Slana Voda (noclegi, dania barowe, pamiątki).

Stacja turystyczna Slana Voda, Słowacja

Slana Voda - parking

Parking jest spory, bezpłatny, nie pęka w szwach, tak jak ten na Krowiarkach, ale oczywiście im wcześniej przyjedziemy tym łatwiej będzie o miejsce.

Pętlę możemy oczywiście zatoczyć w obie strony. Pamiętajcie jednak, że szlak żółty jest bardziej widokowy, nasłoneczniony i "cywilizowany", a czerwony: dziki, leśny, mało popularny. My wybraliśmy wejście żółtym i zejście czerwonym.

Żółty szlak na Babią Górę

Pierwszy etap wędrówki to trochę nudny spacer płaską drogą - najpierw kamienistą, potem asfaltową drogą obok Muzeum Mila Urbana.

W drodze na Babią Górę - żółty szlak, pierwszy etap

Stąd wchodzimy już w las, droga jednak nadal jest szeroka i wygodna, aż do przejścia przez strumień. Potem zacznie się już ostra wspinaczka po stromym leśnym zboczu.

W drodze na Babią Górę - żółty szlak

Po drodze mijamy kilka wiat, przystanków ścieżki dydaktycznej, a nawet dwie wieże widokowe: przy muzeum oraz na skrzyżowaniu dróg Staviny.

Z lasu wchodzimy w piętro kosodrzewiny, a kiedy dojdziemy do słupków granicznych to już znak, że zaraz wejdziemy na szczyt.

Ps. Żółty szlak w słoneczny letni dzień prezentuje się inaczej, zobaczcie tu:

Na szczycie Babiej Góry

Widoki na szczycie powalają z nóg prawie tak samo mocno jak szalejący wiatr! Nie zapomnijcie o ciepłych kurtkach i czapkach – przydadzą się nawet rękawiczki! Bywa i tak, że Babia Góra-Kapryśnica może Wam wszystko zasłonić chmurami, ale satysfakcji ze spotkania z Królową i tak nic Wam nie odbierze!

My wędrowaliśmy ostatnią godzinę w chmurach, bez nadziei na cokolwiek poza „białym mlekiem” wokół…

W drodze na Babią Górę - żółty szlak

Dosłownie 5 min. przed wejściem na szczycie hulający wiatr rozwiał chmury – jak gdyby specjalnie dla nas! Pojawiły się i Tatry na południu, i niezliczone pasma Beskidów - "poddanych królowej" na północy:

Widok z Babiej Góry w stronę Słowacji
Widok z Babiej Góry na Przełecz Brona i Małą Babią

Czerwony szlak  Babia Góra - Przełęcz Brona - Mała Babia Góra

Mimo cudnych widoków na szczycie nie da się wytrzymać zbyt długo. Schodziliśmy czerwonym szlakiem w stronę przełęczy Brona. Tu spotkaliśmy najtrudniejszy odcinek – zejście po wielkich głazach w towarzystwie hulającego wietrzyska… Na pewno będzie to wielkie wyzwanie dla małych nóżek!

Głazy na szczycie Babiej Góry - tędy schodzimy czerwonym szlakiem...

Później ścieżka prowadzi już grzbietem, w dół, po kamiennych stopniach, ale nie tak stromo. Od wiatru osłania nas częściowo kosodrzewina (w tym przypadku akurat mniejszym będzie łatwiej). Na odcinku między szczytem Babiej Góry a przełęczą Brona, gdzie odbija szlak do schroniska na Markowych Szczawinach doświadczyliśmy tego, czego właśnie chcieliśmy uniknąć: oto wędrówka w ogonku schodzących, mijającego się stale z ogonkiem wchodzących…

Z Babiej Góry na Przełęcz Brona

Najbardziej przeszkadzało nam to, że idąc z konieczności „gęsiego” nie ma możliwości złapać dziecka za rękę, aby np. asekurować w trudniejszym momencie (jest dość wąsko, a stale mijają nas wędrujący w przeciwnym kierunku), trudno nawet porozmawiać, zatrzymać się i razem nacieszyć się pięknem wokół…

Natomiast za przełęczą Brona, w drodze na Małą Babią – znowu cała ścieżka nasza! Po ok. 30 min. dochodzimy na szczyt, a tu… znowu widok na „wielką” Babią.

Ścieżka na Małą Babią Górę z Przełęczy Brona

Mała Babia Góra - zejście do Slanej Vody

Mała Babia Góra - szczyt

Ze szczytu Małej Babiej Góry czerwony szlak po chwili schodzi do lasu. Leśna ścieżka dość stromo sprowadza nas w dół. W porównaniu z żółtym szlakiem czerwony jest o wiele bardziej dziki (nie znajdziemy tu wygodnych, wyłożonych kamieniami ścieżek, wiat czy wież) i pewnie przez to o wiele mniej uczęszczany.

W wielu miejscach przyszło nam szukać drogi wśród głębokich błotnistych wąwozów poniszczonych transportem drewna…

Czerwony szlak z Małej Babiej Góry do Slanej Vody

Końcówka czerwonego szlaku (ostatnie 45 min. marszu) to już płaska droga: najpierw bita, potem asfaltowa (ruch samochodowy dostępny tylko dla mieszkańców). Po drodze mijamy jeszcze leśne centrum edukacyjne (było zamknięte), potem zagrodę z dzikami i wracamy pod chatę Slana Voda, gdzie czeka nas zasłużony odpoczynek i ciepły posiłek!

Czerwony szlak z Małej Babiej Góry do Slanej Vody - ostatni odcinek

Inne trasy i szlaki na Babią Górę

Na Królową Beskidów prowadzi wiele dróg, zajrzyjcie tu:

Babia Góra - wszystkie szlaki. Dla dzieci i nie tylko

Babia Góra z Diablakiem (1725 m n.p.m.) - najwyższym szczytem Beskidu Żywieckiego, to perła w koronie najwyższych gór Polski, zasłużenie zwana Królową Beskidów. ...

PS. Ta trasa została włączona do naszego rankingu "TOP 5 Beskid Żywiecki - najpiękniejsze widokowe szlaki". Chcesz poznać pozostałe z nich?

TOP 5 Beskid Żywiecki - najpiękniejsze widokowe szlaki

Beskid Żywiecki to pasmo górskie na granicy woj. śląskiego i małopolskiego, które słynie z widokowych hal, rozległych panoram. Które szlaki wybrać na wędrówki w Beskidzie Żywieckim? ...