Ze Starego Folwarku do Czarnej Hańczy

timer 1h 34min
north_east 83m
south_east 81m
łatwa - trasa dostpna dla każdego, bez trudności terenowych
terrain  Nachylenia terenu
directions_bike  Trasa pieszo rowerowa
beach_access  Trasa w cieniu
wb_sunny  Trasa w słońcu

Najkrótsza droga do kładki na Czarnej Hańczy (odcinka objętego ścisłą ochroną, tuż przed wpłynięciem do Jeziora Wigry) wiedzie z Sobolewa (stąd spacer zajmie nam ok. 1 godz. w jedną stronę).

Zielony szlak: Stary Folwark - Czarna Hańcza

Początek szlaku w Starym Folwarku

My wyruszyliśmy jednak ze Starego Folwarku, z parkingu przy Muzeum Wigier. Spacer zielonym szlakiem (czyli fragmentem szlaku, który okrąża całe Jezioro Wigry i łącznie liczy ponad 50 km) ze Starego Folwarku do Czarnej Hańczy to ok. 7 km w jedną stronę. Nam przejście zajęło 2 godz. w jedną stronę (z podjadaniem malin i poziomek) i 1,5 godz. z powrotem – szliśmy już bez przystanków, poganiani przelotnymi deszczykami.

W drodze nad Czarną Hańczę

Trasę dałoby się pokonać rowerem (w kilku miejscach mamy jednak drewniane pomosty), ale trzeba wziąć uwagę, że drogi rzadko są płaskie – raczej prowadzą pod górę lub z góry, bywają kamieniste, a w lesie: z wystającymi korzeniami, czyli czasem rower trzeba byłoby poprowadzić.

W drodze nad Czarną Hańczę - Jezioro Wigry, w tle klasztor w Wigrach

Pierwsza część to ścieżka wzdłuż Jeziora Wigry – właściwie stale towarzyszy nam widok na wigierski klasztor. Przechodzimy przez mostek – tu jezioro Leszczewek łączy się z Wigrami. Po drewnianych pomostach przechodzimy przez podmokłe tereny i dochodzimy do pięknych łąk.

Stary Folwark - Czarna Hańcza

Szerokie polne drogi (dopuszczone do ruchu samochodowego, jednak puste i spokojne) prowadzą nas przez łąki, osadę Cimochowizna aż na skraj lasu.

Druga połowa trasy to leśna ścieżka, która właściwie cały czas prowadzi nas w dół, lub w górę. Dość monotonne leśne widoki urozmaicały aromatyczne leśne maliny i poziomki.

Kiedy dotrzemy do miejsca zwanego „Kładka” schodzimy w dolinę rzeki, tu czeka na nas wiata z ławkami i stolikiem i drewniany pomost prowadzący do ścisłego rezerwatu. Najpierw przechodzimy po pomostach przez podmokłe tereny i starorzecze, potem jeszcze kawałek przez las i w końcu na niewielki mostek nad samą słynną, dziką rzeką:

Pomosty nad Czarną Hańczą - to jeszcze rozlewiska

My wróciliśmy tą samą trasą.

W Starym Folwarku znajdują się punkty gastronomiczne, sklep spożywczy, przystań z małą plażą, plac zabaw przy Muzeum Wigier, lub na szkolnym podwórku:

Muzeum Wigier

To największe muzeum w regionie powstało w budynku dawnej stacji badawczej, którą przed II wojną światową kierował dr A. ...