Czarny szlak na Maciejową z Rabki Słone

timer 1h 38min
north_east 317m
south_east 18m
średnia - trasa dla młodych wędrowników, możliwe strome podejścia
terrain  Nachylenia terenu
beach_access  Trasa w cieniu
restaurant  Restauracja lub bar w pobliżu
directions_car  Trasa opisana i dostosowana dla osób z samochodem
directions_bus  Możliwy dojazd busem lub autobusem
wc  Toaleta na trasie

Czarny szlak na Maciejową z Rabki to krótka i niezbyt trudna trasa. W porównaniu z popularnym czerwonym szlakiem jest dużo spokojniejsza i nieco krótsza. Ścieżka prowadzi skrajem lasu, jest tu więc więcej cienia, ale za to mniej widoków.

Czarny i czerwony szlak na Maciejowej

Początek czarnego szlaku z Rabki na Maciejową

Czarny szlak na Maciejową startuje z osiedla Rabki-Zdrój "Rabka Słone", mieszczącego się w dolinie potoku Słonka przy ul. Poniatowskiego. Pieszo z centrum miejscowości (okolic Domu Zdrojowego) możemy tu dotrzeć niebieskim szlakiem (ok. 2 km w górę potoku Słonka ul. Poniatowskiego). Przy tej ulicy są przystanki autobusowe, więc być może w sezonie kursują tu jakieś busy (wtedy najlepiej wysiąść przy szkole, lub jeszcze lepiej na przystanku Rabka Słone Tama).

Niebieski i czarny szlak w Rabce Słone

Samochodem możemy podjechać w rejon szkoły (zatoczki przy ulicy do pozostawienia samochodu), lub nawet w okolicę stopni wodnych na Słonce (tu niestety brak wyznaczonego parkingu).

Ul. Poniatowskiego w Rabce Słone. Przed nami Polana Przysłop, Maciejowa i dawny stok narciarski, którym będziemy iść.

Początkowo wędrujemy chodnikiem wzdłuż niezbyt ruchliwej ulicy. Skręcamy dopiero przed stopniami wodnymi na Słonce. Przechodzimy przez most nad potokiem i pniemy się dość stromą wiejską drogą w górę między zabudowaniami osiedla.

Czarny szlak z Rabki Słone na Maciejową. Most na potoku Słonka - skręcamy z ul. Poniatowskiego w prawo
Czarny szlak z Rabki Słone na Maciejową.

Po wejściu na pola szlak prowadzi dość głębokim zacienionym wąwozem wzdłuż nieczynnego stoku narciarskiego.

Właściwie jeśli wolimy iść w słońcu, możemy też wybrać ścieżkę wiodącą skrajem łąki. Tam nie będzie cienia, ale będą widoki na malownicze "zielone wyspy" Beskidu Wyspowego.

Czarny szlak z Rabki Słone na Maciejową - podejście wzdłuż byłego stoku narciarskiego
Czarny szlak z Rabki Słone na Maciejową - widok na północ. Beskid Wyspowy (Lubogoszcz, Śnieznica, Ćwilin, Łopień), a przed nim gorczańskie wzgórza (Potaczkowa i Adamczykowa)

Dojście do czerwonego szlaku

Po około półgodzinnej wspinaczce dochodzimy do grzbietu Maciejowej. Tu spotykamy czerwone znaki z centrum Rabki-Zdrój. Warto się tu zatrzymać i nacieszyć widokiem na północ na północ (Beskid Wyspowy od Lubonia Wielkiego po Ćwilin, a nawet na ostatnim planie Lubomir z w Beskidzie Makowskim). Przy górnej stacji dawnego wyciągu narciarskiego czekają także stoliki i ławki.

Widok z górnej stacji nieczynnego wyciągu narciarskiego na północ (Beskid Wyspowy)

Od górnej stacji nieczynnego wyciągu do schroniska na Maciejowej prowadzi wygodna grzbietowa droga. Do celu dojdziemy w ok. 20 min.

W tym miejscu odbijamy w lewo i po ok. 5 min. dochodzimy do schroniska:

W tym miejscu czerwony i czarny szlak prowadzą drogą po lewej do schroniska (droga po prawej omija schronisko dołem Polany Przysłop).

Schronisko: Bacówka PTTK na Maciejowej

Schronisko (a właściwie "bacówka") na Maciejowej (a dokładnie na Polanie Przysłop) to klimatyczne i bardzo widokowe miejsce. Możemy odpocząć zarówno w schronisku (proste dania, napoje, słodycze, pamiątki), jak i na widokowych łąkach wokół.

Bacówka PTTK na Maciejowej

I z powrotem do Rabki

Z powrotem możemy wrócić tą samą drogą (zejście spod schroniska do Rabki Słone zajmie nam ok. 30-45 min.).

Pętla z Rabki Słone na Maciejową i z powrotem

Możemy też "zatoczyć pętlę" i wybrać dla odmiany popularny (i bardzo widokowy!) czerwony szlak. Czerwone znaki sprowadzą nas przez łąki do centrum Rabki-Zdrój w ok. 1,5 godz. Jeśli chcemy wrócić do początku czarnego szlaku w Rabce Słone warto wcześniej skręcić z czerwonego szlaku w prawo, w ul. Gorczańską, która sprowadzi nas prosto do Doliny Słonki.

Pętla Rabka Słone > czarny szlak > Maciejowa > czerwony szlak > ul. Gorczańska > Rabka Słone to w sumie ok. 8 km i nie licząc postojów powinna nam zająć ok. 2,5 godz.