Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie

Św. Wawrzyńca 15
31-060 Kraków
call 12 428 66 00    link mit.krakow.pl

check_circle  W pomieszczeniu
check_circle  Wygodne poruszanie się z wózkiem
check_circle  Restauracja lub bar w pobliżu
check_circle  Dojazd komunikacją miejską
check_circle  Miejsce dostosowane jest do potrzeb dzieci niepełnosprawnych
check_circle  Możliwość skorzystania z toalety
check_circle  Przewijak dla niemowląt
check_circle  Toaleta dla osób niepełnosprawnych
check_circle  Atrakcje dla dzieci

Muzeum Inżynierii i Techniki to zmodernizowana przestrzeń byłego Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Od wiosny 2023 r. można tu zwiedzić nową wystawę "Miasto. Technoczułość". Samo muzeum mieści się w najstarszej krakowskiej zajezdni tramwaju konnego i elektrycznego, która powstawała etapami pod koniec XIX i w początkach XX wieku. Oprócz dziejów rozwoju komunikacji miejskiej można poznać tajniki techniki i fizyki.

  • Wszystkie sale są dostępne dla zwiedzających z wózkiem (lub na wózku), między poszczególnymi poziomami możemy się przemieszczać windami. 
  • Dzieciom na pewno spodobają się stanowiska "z zieloną łapką", czyli te, gdzie możemy coś dotykać, budować, eksperymentować. 
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie

Miasto. Technoczułość - nowa wystawa w Muzeum Inżynierii i Techniki

Nowa stała wystawa w muzeum na ul. Św. Wawrzyńca to prawdziwa podróż w czasie: do czasów starożytnych po współczesność, a nawet przyszłość i stacje kosmiczne.

Miasto. Technoczułość. Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Miasto. Technoczułość. Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie

Podróż po historii miejskiej inżynierii i techniki rozpoczynamy od starożytności i wynalazków znanych od czasów Imperium Rzymskiego. Dowiemy się tu m.in. jak budowano rzymskie drogi (animacja), jak działa liczydło z liczbami rzymskimi i wielokrążki.

Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie

Zajezdnia tramwajowa i stare modele wagonów

Znajdziemy tutaj pierwszy polski tramwaj (do dziś przetrwały jedynie dwa ich egzemplarze!). Wagony tramwajowe typu C eksploatowano na liniach warszawskich do 1956 roku. Sam wagon jest wykonany z drewna i mieścił sześćdziesięciu pasażerów, którzy mogli zająć jedno z dwudziestu czterech miejsc siedzących lub trzydziestu sześciu stojących.

Wagon tramwajowy typu C. Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Wagon tramwajowy typu C. Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Zajezdnia tramwajowa w Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Zajezdnia tramwajowa w Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie

Strefa LAB

W Strefie LAB, na specjalnie przygotowanych stanowiskach, można samodzielnie wykonać doświadczenia - wszystko po to, by lepiej zrozumieć podstawowe jednostki układu SI.

Na drodze ku nowoczesności czeka nas jeszcze opowieść o maszynie parowej i odkryciu elektryczności. W tej przestrzeni zobaczymy też zbiór zabytkowych maszyn do pisania:

Zabytkowe maszyny do pisania. Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Zabytkowe maszyny do pisania. Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie

Zabytki motoryzacji

W jednej z sal znajdują się też prawdziwe perełki dla fanów motoryzacji! Zobaczymy tu m.in. samochód osobowy Mikrus (na zdjęciu ten w kolorze turkusowym) , który miał stanowić tanią i miniaturową wersję samochodu osobowego przyczyniając się do popularyzacji motoryzacji indywidualnej w Polsce. Jego cała konstrukcja, w stanie gotowym do jazdy, ważyła zaledwie 472 kg - konstrukcja nadwozia została wykonana przy użyciu technologii lotniczych. Tuż obok stoi prototyp samochodu osobowego SMYK - oba samochody rywalizowały o wdrożenie do produkcji seryjnej.  Prace nad Smykiem B30 zostały jednak wstrzymane w 1959 roku z uwagi na liczne wady konstrukcyjne i wysoką awaryjność. Ostatecznie zdecydowano się na produkcję mieleckiego Mikrusa.

W latach 1935-39 uruchomiono produkcję Polskiego Fiata 508, któremu nadano handlową nazwę Junak. Pojazd był dobrem luksusowym, dostępnym dla nielicznych. Był to pierwszy samochód produkowany w Polsce na masową skalę.

Junak. Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Junak. Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie

Muzeum Inżynierii i Techniki - zwiedzanie z dziećmi

Wystawa jest olbrzymia i liczba zgromadzonych eksponatów i stanowisk nieco przytłaczająca... Wybierając się tu z dziećmi warto albo wybrać interesujący nas fragment, albo podzielić zwiedzanie na kilka wizyt.

Wśród takich atrakcji będzie m.in. budowanie murów, ważenie na wadze szalkowej, czy możliwość wypróbowania mechanizmu maszyny do pisania.

Muzeum Inżynierii i Techniki - informacje praktyczne:

  • Toalety znajdują się przy wejściu i przed wyjściem z wystawy (czyli możemy z niej skorzystać bez wychodzenia z przestrzeni wystawienniczej)
  • Przy wejściu sklepik z pamiątkami, w tym zabawkami i modelami edukacyjnymi
Autor:
Data dodania:

Wiecej w regionie Kraków


Wczytuję komentarze ...
cancel