Turystyczne rejsy po Kanale Gliwickim - odkryj Śląsk z pokładu statku
Miejscowość: Gliwice
check_circle Możliwy dojazd komunikacją miejską
check_circle Możliwy dojazd pociągiem
Kanał Gliwicki to unikatowy fragment śląskiego krajobrazu — historyczna droga wodna łącząca Gliwice z Odrą, dziś wykorzystywana zarówno do transportu jak i turystyki. Głównym zadaniem kanału był transport węgla i rud z Górnego Śląska do portów nad Odrą, a dalej do Bałtyku. W czasach PRL przewożono nim rocznie nawet kilka milionów ton towarów. Rejsy po kanale to propozycja dla osób szukających spokojnej wycieczki, kontaktu z przyrodą i zobaczenia zabytków hydrotechniki z bliska.
- ofertę rejsów oraz miejsce wypłynięcia statku znajdziecie na stronie Mariny Gliwice
- na pokład możecie wjechać z wózkiem dziecięcym
- podczas rejsu zobaczymy wiele gatunków żyjących tu ptaków: m.in. czaple, mewy, kormorany - warto zabrać ze sobą lornetkę


Co można zobaczyć podczas rejsu?
Podczas rejsu po Kanale Gliwickim możemy podziwiać malownicze, zalesione odcinki brzegów i ptasią przyrodę, historyczne śluzy i obiekty portowe (np. śluza Łabędy i inne obiekty techniki hydrotechnicznej). Rejsy łączą aspekt przyrodniczy z prezentacją zabytków techniki i lokalnej historii.
Rejsy po Kanale Gliwickim są atrakcyjne dla rodzin z dziećmi, miłośników historii techniki, fotografów przyrody oraz osób szukających spokojnego wypoczynku blisko miasta.




Przeprawa przez śluzę
Całkowita długość kanału to około 40–41 km, a maksymalna głębokość wynosi do ok. 3,5 m. Na kanale znajduje się sześć śluz, z których wiele ma wartość zabytkową i techniczną - w zależności od tematyki i długości wybranej wycieczki możemy podczas rejsu doświadczyć przekroczenia śluzy. System śluz umożliwia żeglugę pomiędzy niższymi i wyższymi poziomami terenów.



Krótkie tło historyczne i dane techniczne
Kanał Gliwicki powstawał w czasach III Rzeszy (pod nazwą „Gleiwitzer Kanal”), a po wojnie stał się jedną z najważniejszych dróg transportowych PRL. Zbudowany został w latach 1934–1939 w miejscu wcześniejszego Kanału Kłodnickiego z XVIII wieku. Stary kanał był już zbyt płytki i wąski dla nowoczesnej żeglugi, dlatego zdecydowano o budowie nowej drogi wodnej. Głównym zadaniem kanału był transport węgla i rud z Górnego Śląska do portów nad Odrą, a dalej do Bałtyku. Przez kanał w 1939 r. przetransportowano niemieckie wojska i sprzęt w ramach przygotowań do ataku na Polskę, zaś w czasach PRL przewożono nim rocznie nawet kilka milionów ton towarów.


Data dodania:
Wiecej w regionie Śląskie




