Szlakiem granicznym do źródeł Wisłoki

timer 1h 34min
north_east 109m
south_east 109m
średnia - trasa dla młodych wędrowników, możliwe strome podejścia
terrain  Nachylenia terenu
beach_access  Trasa w cieniu
directions_car  Trasa opisana i dostosowana dla osób z samochodem

Długość trasy: ok 5 km w obie strony

Czas przejścia: ok 2 godz.

Wisłoka w Krempnej

Do źródła Wisłoki

Pomieszkując nad brzegiem zalewu w Krempnej i  bawiąc się na brzegu Wisłoki wpadliśmy na pomysł, żeby dojść do źródła rzeki. Pierwszy rzut oka na mapę podpowiada długą wędrówkę dolinami: najpierw do Nieznajowej od "żółtej" drogi 992 (ok 2,5 km, na mapce przerywana linia, bez szlaku, tuż przy zakręcie na Nieznajową jest zakaz ruchu), a potem żółtym szlakiem z Nieznajowej do Radocyny (kolejne 7 km), czyli w sumie tam i z powrotem prawie 20 km marszu, raczej w słońcu:

Szlak graniczny z przełęczy Beskid w stronę źródeł Wisłoki

Jako że zapowiadał się upał nie uśmiechało nam się prażenie na odkrytych łąkach (byliśmy świeżo po wyprawie na Wysokie w samo południe lipcowego słonecznego dnia) ...i poszliśmy na łatwiznę: wybraliśmy zalesiony szlak graniczny z przełęczy Beskid nad Ożenną. Wg planu po ok 1-1,5 godz. spaceru granicą polsko-słowacką mieliśmy dotrzeć do skrzyżowania pod Dębim Wierchem, zerknąć na dolinę Radocyny i źródlisko Wisłok i wrócić tą samą drogą na parking...

Szlak graniczny z przełęczy Beskid - wejście do lasu

Niestety rzeczywistość dała nam prztyczka w nos... Szlak owszem: dobrze oznaczony (polskie niebieskie i słowackie czerwone znaki), ale niestety kompletnie zaniedbany i "nieprzedeptany": zarośla (w tym ukochane pokrzywy) po pachy, a dzieciakom ponad głowę, błoto, podmokłe łąki...

Szlak graniczny z przełęczy Beskid

Było bardzo terenowo, ciężko i jak tylko dotarliśmy do przewróconej tablicy "U źródeł Wisłoki" (najprawdopodobniej był to jeden z wierzchołków Dębiego Wierchu)  zdecydowaliśmy, że nie brniemy dalej i cel uważamy za osiągnięty.

Szlak graniczny z przełęczy Beskid - przewrócona tablica informacyjna w rejonie Dębiego Wierchu

Jeśli lubicie dzikie szlaki i dojdziecie dalej niż my - koniecznie dajcie znać, czy warto!