Muzeum Przyrody i Techniki EKOMUZEUM w Starachowicach

call 41 275 40 83, 783 730 094    link ekomuzeum.pl

check_circle  W pomieszczeniu
check_circle  Na wolnym powietrzu
check_circle  Wygodne poruszanie się z wózkiem
check_circle  Możliwy dojazd pociągiem
check_circle  Możliwość skorzystania z toalety

Co zobaczymy w Ekomuzeum w Starachowicach?

Muzeum Przyrody i Techniki „Ekomuzeum” im. Jana Pazdura to kilka bloków tematycznych połączonych w jednej przestrzeni, które zwiedzamy wyłącznie w towarzystwie przewodnika i zawsze jako całość (tj. nie wybieramy jednego czy dwóch tematów). W sezonie letnim zwiedzanie trwa 1,5-2 godz., zimą (wtedy wchodzimy tylko do hal) krócej – ok. 1 godz.

Zabytkowe ciężarówki STAR

„Stary” zobaczymy zarówno w halach, jaki i na wystawie plenerowej. Prezentowane są zarówno zabytkowe, jak i nowe modele, typowe i specjalne – np. wojskowe lub specjalna ciężarówka papieska.

Wielki Piec w Starchowicach

Zwiedzamy kilka hal: z maszyną parową, wystawą górniczą a także zobaczymy sam zabytkowy Wielki Piec z 1899 roku i poznamy jego działanie i znaczenie dla regionu.

Dinozaury w muzeum

Wystawa paleontologiczna była dla nas trochę zaskoczeniem – przyjechaliśmy głównie do pieca i do starów. Zaskoczyła nas bardzo pozytywnie: przewodnik opowiedział nam o odkryciach paleontologicznych, o tym jak powstały skamieniałości odkryte w okolicach Starachowic.

Modele prehistorycznych zwierząt na pewno ustępują rozmiarami tym znanym z komercyjnych parków dinozaurów jednak nie o nie tu chodzi: główną atrakcją są autentyczne ślady świata sprzed milionów lat.

Skamieniały deszcz na zdjęciu nie robi specjalnego wrażenia… w rzeczywistości był jednym z eksponatów, które dzieciaki wspominały najdłużej!

Już po naszej wizycie w Starachowicach na terenie muzeum powstał kolejny obiekt: Archeopark, w którym zrekonstruowano osadę dymarską, piece dymarskie, chaty rzemieślników, pogańską świątynię, a nawet stanowisko archeologiczne. Jeśli odwiedzicie to miejsce napiszcie nam o nim koniecznie parę słów!

Zwiedzanie muzeum w Starachowicach – informacje praktyczne

Bezpieczny parking znajduje się tuż przy wejściu – uwaga: wejście do muzeum od strony ul. Piłsudskiego 95 (lepiej w nawigacji wpisać ten adres, niż samo muzeum z oficjalnym adresem ul. Wielkopiecowa 1)

Wizyty w muzeum nie rezerwowaliśmy, przewodnik czeka o każdej pełnej godzinie. W naszym przypadku nikt poza nami się nie zgłosił, mieliśmy więc „zwiedzanie indywidualne”: dzieciaki zadawały pytania, a przewodnik cierpliwie odpowiadał i opowiadał – nie gotowymi tekstami, ale rzeczywiście oprowadzał nas po całej bogatej i różnorodnej ekspozycji. Nasze zwiedzanie trwało ok. 2 godzin.

Muzeum zwiedzaliśmy z wózkiem-spacerówką. Właściwie jedyną przeszkodą były te oto schody tuż przy wejściu na teren muzeum, wszystkie hale były parterowe, ścieżki bite lub trawiaste ale przejechaliśmy bez problemu. Z toalety możemy skorzystać przed lub zwiedzaniu, w trakcie nie ma takiej możliwości. W pawilonie przy wejściu znajduje się też sklepik z pamiątkami i wydawnictwami o regionie. W pobliżu znajduje się spory park (Park Miejski im. S. Żeromskiego)

Chcecie wyruszyć tropem dinozaurów (oraz skamieniałości i prehistorii), poznać jeszcze więcej faktów

i ciekawostek? Zajrzyjcie koniecznie do artykułu NA TROPIE DINOZAURÓW, jest tam też KONKURS z DINO-NAGRODAMI!