Wsiąść do Pociągu. EUROPA

Gotowi na kolejową podróż po Europie?


Na początek warto rozłożyć mapę, a będzie to tym razem plansza niezwykłej gry, w której zbudujemy połączenia kolejowe, część tras przebędziemy na promach, zbudujemy też tunele i dworce.



Otwieramy pudełko i… gramy!


PLANSZA jest naprawdę duża! Wraz ze wszystkimi kartami i wagonami zmieściła się nam tylko na podłodze!

Każdy z graczy otrzyma bilety, które będzie się starać zrealizować w czasie rozgrywki. W zależności od długości trasy bilety są różnie punktowane. Jeśli w pierwszym rozdaniu trafiły nam się krótkie „tanie” trasy możemy w kolejnych ruchach wylosować nowe bilety i zwiększyć swoje szanse na spory zastrzyk punktów na koniec gry.



Aby ułożyć swój pociąg między dwoma miejscami musimy „zapłacić” kartami wagonów w odpowiednim kolorze i odpowiedniej ilości (tęczowa lokomotywa pełni funkcję jokera). Jeśli układamy połączenie promowe lokomotywa (lub nawet dwie) będzie obowiązkowa, w przypadku tuneli może się okazać, że potrzebujemy dodatkowych wagonów w danym kolorze.


W tym momencie gracz podejmuje decyzję jakie POŁĄCZENIE ułożyć: Paryż-Bruksela (dwie czerwone karty), Paryż-Frankfurt lub monachium-Wiedeń (dwie pomarańczowe + lokomotywa), a może połaczenie promowe: Dieppe-Londyn (lokomotywa + karta w dowolnym kolorze). Ile innych możliwych rozwiązań jeszcze widzicie?


Gracz chce ułożyć TUNEL między Wenecją a Zurichem. Zagrywa dwie zielone karty, a następnie losuje trzy karty wagonów ze stosu. Wśród wylosowanych kart jest jedna w kolorze zielonym, więc, żeby ułożyć tunel musi dołożyć jeszcze jedną zieloną kartę… i TUNEL gotowy!

Jak wygrać w grze WSIĄŚĆ DO POCIĄGU. EUROPA?


Po połączeniu dwóch miast otrzymujemy punkty, które zaznaczamy na osi biegnącej wokół planszy. Im dłuższe połączenie udało się nam ułożyć tym więcej punktów zrobimy. Na koniec rozgrywki otrzymujemy dodatkowe punkty: za zrealizowane bilety, niewykorzystane dworce kolejowe (pozwalają nam przy realizacji biletu skorzystać z połączenia innego gracza) oraz ewentualnie bonus za najdłuższe połączenie. Punkty z niezrealizowanych biletów odejmujemy od naszego wyniku.


DWORZEC KOLEJOWY pozwala czerwonemu graczowi skorzystać z czarnego połączenia i zrealizować bilet "Budapeszt-Frankfurt".

Za co polubiliśmy grę WSIĄŚĆ DO POCIĄGU. EUROPA?


Gra łączy w sobie losowość i strategię w doskonałych proporcjach. Losujemy bilety (czyli trasy) oraz karty z różnokolorowymi wagonami. Sami za to decydujemy o tym jak będzie przebiegać nasza trasa oraz jak wykorzystamy swój ruch: czy wylosujemy nowe bilety, czy ułożymy nowe połączenie i które to będzie, czy wylosujemy karty z wagonami, czy weźmiemy dwie z tych odkrytych.

WSIĄŚĆ DO POCIĄGU. EUROPA to także gra w której budujemy swój świat – w tym przypadku kolejowy. Nasze dzieciaki (i nie tylko!) bardzo lubią poczuć się twórcami, a nie jedynie pionkami na planszy.

Kolejny plus zauważycie już podczas pierwszej rozgrywki: mimo, że początkowo odnalezienie miast z biletu zajmuje dzieciakom dłuższą chwilę (dodatkowym utrudnieniem jest zachowanie oryginalnej pisowni) po pewnym czasie staje się coraz łatwiejsze! Ćwiczenie orientacji na mapie Europy to bonus, który dostajemy w czasie wspaniałej zabawy.

Piękna grafika, wysoka jakość wykonania to cechy, których w przypadku gier REBEL możemy być pewni!



Jak grać w WSIĄŚĆ DO POCIĄGU. EUROPA z dziećmi?


Pudełkowy wiek graczy to +8 lat. Na pewno przyda się umiejętność sprawnego czytania (nazwy miast na biletach i mapie) oraz liczenia. Młodsze dziecko może się też poczuć zagubione w ilości decyzji które musi podjąć w swoim ruchu, albo poczuć się znużone przy długiej grze.

Nasz sprawdzony sposób na ułatwienie rozgrywki z młodszymi dziećmi to gra w otwarte karty. Bilety z trasami pozostawiamy odkryte i dzięki temu gra nabiera charakteru kooperacyjnego: widząc wzajemnie swoje cele możemy sobie pomagać (szczególnie starsi młodszym) np. podpowiadając dobry ruch, nie przeszkadzając w realizacji biletów.

Możemy też całkiem zrezygnować z punktacji, a skupić się na budowaniu, tworzeniu kolejowego świata, w którym cieszymy się z każdego zrealizowanego biletu, bez rywalizacji i wyścigu punktowego.

Długość rozgrywki najłatwiej regulować zmieniając ilość wagonów, którą każdy z graczy otrzymuje do wykorzystania.


PS. Zwróciliście uwagę na to, że mapa Europy wygląda inaczej? Tak, zamiast współczesnych zobaczymy tu granice z 1901 r. W pierwszej chwili wywołało to u nas pewne zakłopotanie: tyle miast, w dodatku w obcych brzmieniach i jeszcze te granice… Jednak po kilku rozgrywkach doceniliśmy także ten pomysł twórców i potraktowaliśmy jako pretekst do rozmowy o historii Europy, zmianach granic, zaborach itp.

A jeśli brakuje Wam na planszy Polski tym bardziej polecamy Wam sięgnąć po najnowszy dodatek: WSIĄŚĆ DO POCIĄGU. POLSKA – zobaczcie co w nim znajdziecie!



Alan R. Moon WSIĄŚĆ DO POCIĄGU. EUROPA
lub w pakiecie: WSIĄŚĆ DO POCIĄGU. EUROPA + POLSKA
Wydawnictwo REBEL
comments powered by Disqus