Via del Ponale - wykuty w skale szlak nad jeziorem Garda

timer 5h 12min
north_east 1101m
south_east 504m
średnia - trasa dla młodych wędrowników, możliwe strome podejścia
terrain  Nachylenia terenu
directions_bike  Trasa pieszo rowerowa
wb_sunny  Trasa w słońcu

Via del Ponale to niemal ikona tras pieszo-rowerowych nad jeziorem Garda! I nic dziwnego - trasa jest łatwa, a widoki spektakularne. Uznawana jest za jeden z najpiękniejszych i najbardziej znanych szlaków europejskich! Fantastycznie się prezentuje na zboczu góry widziana z miejscowości Riva del Garda.

Widok szlaki Via del Ponale z plaży w Torbole
Via del Ponale  - na szlaku
Via del Ponale - na szlaku
Via del Ponale szlak pieszo-rowerowy nad jeziorem Garda

Droga - cud ówczesnej techniki!

Budowa drogi Sentiero del Ponale  rozpoczęła się w 1847 roku i trwała 44 lata. Drogę uznano wtedy za cud techniki - jest częściowo wykuta w skale i miała kluczowe znaczenie łącząc tutejszy region z Austro-Węgrami. Po wybudowaniu nowego tunelu została zamknięta dla ruchu samochodowego - obecnie służy jedynie rowerzystom i pieszym.

Sentiero del Ponale - wejście na szlak

Początek ścieżki Via del Ponale znajduje się w miejscowości Riva del Garda - na ścieżkę natrafimy idąc deptakiem wzdłuż jeziora w kierunku placu i ulicy Piazza Catena. Przy końcu ulicy Piazza Catena znajduje się parking dla samochodów.

Sentiero del Ponale - szlak dla pieszych

Ścieżka dla pieszych często oddzielona jest od trasy rowerowej, jest łagodna, łatwa, ale kamienista. Ścieżka łagodnie pnie się do góry i ma dużo miejsc odpoczynku i punktów widokowych.

Via del Ponale szlak pieszo-rowerowy nad jeziorem Garda

Sentiero del Ponale - rowerem z dzieckiem?

Ścieżka jest kamienista i choć łagodnie pnie się pod górę - na rowerową wycieczkę z dziećmi raczej bym jej nie polecała: ciągły podjazd w górę po nie asfaltowej nawierzchni jest jednak bardzo męczący, a zjeżdżający z góry rowerzyści (czasem z niemałą prędkością) też mogą być stresujący dla młodego cyklisty. Choć oczywiście umiejętności dzieci są różne i decyzję warto podjąć indywidualnie.

Trasa do jeziora Ledro

Ze szlaku La Paola możemy dalej kontynuować wędrówkę aż do jeziora Lago di Ledro - skąd autobusem możemy wrócić do miejscowości Riva del Garda. Dalsza część szlaku mija głęboki wąwóz przy jeziorze, a następnie szlak skręca w las prowadząc w kierunku kolejnego jeziora.

Wąwóz z widokiem na Jezioro Garda
Odbicie szlaków
Zakręt przy wąwozie

Dalsza część szlaku prowadzi długo lasem, w cieniu drzew miejscami mocno pod górkę, przechodząc też przez mniejsze miejscowości. Klimat jest wiejski, sielankowy. Niekiedy szlak jest terenowy, choć bez większych trudności technicznych.

Jezioro Lago di Ledro

Jezioro Ledro jest źródłem rzeki Ponale, wzdłuż której biegnie szlak. Jest to mniejsze jezioro położone ok. 6,5 km od jeziora Garda. Wody tego niewielkiego jeziora zasilają elektrownię w Riva del Garda. Jezioro Ledro ma przepiękny mieniący się w słońcu turkusowy kolor wody, jest także uznawane za jedno z najczystszych włoskich jezior. Nas przywitało niestety gęstymi chmurami i mocną ulewą, więc tylko przez kilka chwil pozwoliło dostrzec jego piękno.