Szlak nad Portovenere z widokiem na Zatokę Poetów

region:
max 212 m min 5 m
straighten 1.5km
timer 54min
north_east 216m
south_east 221m
średnia - trasa dla młodych wędrowników, możliwe strome podejścia
terrain  Nachylenia terenu

Jeśli lubicie wędrówki polecamy Wam pętelkę szlakami biegnącymi nad Portovenere do przepięknie położonego schroniska-restauracji Rifugio Muzzerone z widokiem na Zatokę Poetów. Będzie trochę wchodzenia pod górkę, ale widoki z pewnością zrekompensują włożony trud! Mając na Portovenere cały dzień bez trudu połączyliśmy przejście szlaku z poznaniem miasteczka.

Ścieżka jest terenowa, podejście jest strome po nierównych kamieniach - najlepiej sprawdzi się obuwie trekkingowe. Trasa dla starszych dzieci.

Poniżej znajdziecie opis szlaku, sam opis miasteczka i tego co warto w nim zobaczyć znajdziecie w artykule Portovenere - tu narodziła się Wenus

Widoki ze szlaku nad Portovenere na wyspę Palmaria i kościół św. Piotra

Początek szlaku

Szlak zaczyna się i kończy na placu Bastreri - to główny plac miasteczka Portovenere. Przy nim znajduje główna brama prowadząca do dawnego miasta pochodząca z 1113 roku! Obejdźcie plac dookoła - bez trudu znajdziecie oznaczenia szlaków jeden w stronę Campigli, po przeciwnej stronie placu drugi w kierunku Rifugio Muzzerone. Oba szlaki łączą się przy Rifugio Muzzerone - możemy jednym wejść, a drugim wrócić zataczając krajoznawczą pętelkę.

Najlepiej jednak wchodzić od strony zamku (kierunek Campiglia) - tu podejście jest bardziej strome i zejście będzie trudniejsze, wybierając ten kierunek zejście będzie też bardziej widokowe. Jeśli macie mało czasu najszybciej pod schronisko dostaniecie się szlakiem kierującym bezpośrednio pod Rifugio Muzzerone.

Szlak jest dobrze oznaczony i nie mieliśmy problemów z gubieniem jego śladów.

Wejście na szlak w kierunku Campiglia, przy murach zamku Diora
Po drugiej stronie placu znajduje się wejście na szlak w stronę Rifugio Muzzerone

Zamek Diora

My wspinaczkę zaczęliśmy od strony podejścia wzdłuż murów zamku Diora - od tej strony szlak jest nieco bardziej stromy więc trudniejszy do schodzenia. Aczkolwiek kierunek przejścia nie ma większego znaczenia. Zamek dawniej był twierdzą o strategicznym znaczeniu - stał na samym środku wojennego frontu między Genuą, a Pizą.

Podejście wzdłuż murów zamku Diora

Na szlaku nad zamkiem znajduje się skalna półka idealnie nadająca się na odpoczynek i będąca świetną, naturalną platformą widokową.

Widok ze skały połozonej nad zamkiem Diora, szlak w kierunku Campiglia
Widok ze szlaku na kościół św. Piotra

Dalej szlak wchodzi w cień drzew i krzewów. Ścieżka wciąż pnie się do góry, ale już niedługo - wkrótce dochodzimy do rozwidlenia szlaków. Przy rozwidleniu idziemy łagodniejszą ścieżką w kierunku Rifugio Muzzerone.

Szlak w kierunku Campigli - pomału dochodzimy do rozwidlenia - punktu Rifugio Muzzerone

Wspinaczka idzie nam powoli - każdy krok do góry to przecież kolejne piękne widoki! Przed nami w całej okazałości rozpościera się wyspa Palmaria.

Widok ze szlaku na wyspę Palmaria i zamek Diora

Po dojściu do rozwidlenia szlaków i wybieramy łagodną ścieżkę i kierunek na Rifugio Muzzerone. Po przejściu niewielkiego fragmentu trafiamy do idyllicznie położonej restauracyjki.

Zejście ze szlaku do schroniska Rifugio Muzzerone

Rifugio Muzzerone

Rifugio Muzzerone to jeden z najwyżej położonych domków nad Portovenere - ciekawie wygląda zlokalizowanie go z portu. Z samego schroniska widok jest cudowny! Budynek wygląda niczym małe, prywatne gospodarstwo. W środku jest kilka stolików, więcej stolików znajdziemy na zewnątrz. Ceny są całkiem w porządku, jesteśmy poza sezonem więc są tylko pojedynczy klienci. Zamawiamy danie dnia i kawę.

Kawa w Rifugio Muzzerone - niezapomniana!
Schronisko Rifugio Muzzerone i spagetti z krewetkami

Od tego momentu szlak zaczyna schodzić w dół w kierunku Portovenere. A ścieżka - choć kamienista i stroma jest po prostu wręcz bajkowa! Idziemy wzdłuż kamiennych murków i pojedynczych, niewielkich gospodarstw, a przed nami rozpościera się widok na zatokę i wyspę Palmaria.

Portovenere

Portovenere to dawna osada rybacka - podobno to właśnie przy tutejszym cyplu z morskiej piany wyłoniła się bogini Wenus. Na cyplu znajdowała się pogańska świątynia, na miejscu której powstał później kościół św. Piotra. Miasteczko wraz z wyspami Palmaria, Tino, Tinetto i Cinque Terre znalazło się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. O tym, co warto w nim zobaczyć więcej możecie przeczytać tu:

Portovenere - tu narodziła się Wenus

Porto Venere - atrakcje, szlaki i punkty widokowe ...