Z Zawoi na Jałowiec - pętla

timer 3h 47min
north_east 535m
south_east 572m
średnia - trasa dla młodych wędrowników, możliwe strome podejścia
terrain  Nachylenia terenu
beach_access  Trasa w cieniu
restaurant  Restauracja lub bar w pobliżu
directions_car  Trasa opisana i dostosowana dla osób z samochodem
directions_bus  Możliwy dojazd busem lub autobusem
wc  Toaleta na trasie

Jałowiec to niezbyt wysoki (1111 m n.p.m.) i niezbyt trudny do zdobycia szczyt z piękną widokową polaną. Zaliczany do Beskidu Żywieckiego (lub dawniej Makowskiego). Możemy tu dojść niebieskim szlakiem z Zawoi Wełczy i zatoczyć pętlę schodząc przez Opaczne i Kolędówki.

Jałowiec, 1111 m n.p.m.

Początek niebieskiego szlaku z Zawoi Wełczy na Jałowiec

Niebieski szlak na Jałowiec z Zawoi Wełczy rozpoczyna się tuż przy schronisku PTSM (parking, sklep spożywczy, przystanek PKS). Można też zaparkować w niewielkiej zatoczce przy przystanku w pobliżu miejsca gdzie niebieski szlak skręca z drogi asfaltowej w górę.

Niebieski szlak na Jałowiec z Zawoi Wełczy

Początkowo wędrujemy skrajem łąk i stopniowo wznosimy się coraz wyżej. Po przecięciu leśnej drogi nadal się wznosimy, ale za to już towarzyszą nam widoki – oczywiście na Królową okolicy: Babią Górę!

Szlak z Zawoi na Jałowiec

Po dojściu na grzbiet otwiera się nam z kolei widok na przeciwległe zbocza pasma Jałowieckiego. Stąd już tylko ok. 10 min do skrzyżowania z żółtym szlakiem i kolejne 10 min płaskiej ścieżki na szczyt.

Droga na grzbiecie Jałowca
Skrzyżowanie szlaków pod szczytem Jałowca

Na szczycie Jałowca czeka na nas szeroka polana, wiata, miejsce na ognisko, ale przede wszystkim panorama z widokiem na Pilsko, Rysiankę i Romankę.

Jałowiec (1111 m n.p.m) - szczyt i opis panoramy
Wiata na szczycie Jałowca

Schodząc z Jałowca postanowiliśmy wstąpić do prywatnego schroniska na osiedlu Opaczne. Zeszliśmy więc żółtym szlakiem (miejscami dość stromym!) i po ok. 30 min od szczytu skręciliśmy na polanę ze schroniskiem. Schronisko „W murowanej piwnicy” im. Ks. Prof. J. Tischnera do niedawna oferowało noclegi oraz proste posiłki, napoje, słodycze.

UWAGA! Aktualizacja - schronisko stoi (nawet się w nim świeci), ale zamknięte, szyldy zdjęte... Podobno od czasu do czasu gospodyni otwiera sklepik z napojami i przekąskami.

Żółty szlak - zjecie z Jałowca w stronę Polany Opaczne
Przełęcz Opaczne: widok na Pasmo Polic, w tym Mosorny Groń i Babią Górę

Planowaliśmy stąd dojść do leśnej drogi, a z niej wrócić na niebieski szlak jednak odnalezienie ścieżki nie było łatwe, a wieczór był coraz bliżej dlatego spod schroniska wróciliśmy jednak na żółty szlak.

Leśna droga, Opaczne

Prostą, spokojną grzbietową trasą doszliśmy w ok. 15 min. do Przełęczy Kolędówka (tu niewielka zatoczka dla samochodów) i zeszliśmy asfaltową drogą (czerwony szlak rowerowy) do Zawoi Wełczy - patrz mapa w nagłówku artykułu. Do punktu wyjścia, czyli schroniska PTSM musieliśmy wrócić jeszcze ok. 15 min główną drogą.

INNE SZLAKI NA JAŁOWIEC:

Jałowiec - szlaki i pętle

Jałowiec (1111 m n.p.m. to szczyt na granicy województwa śląskiego i małopolskiego, zaliczany do Beskidu Żywieckiego (lub Makowskiego). ...

PS. Ta trasa została włączona do naszego artykułu "Wokół Babiej Góry. Szlaki wokół Zawoi". Chcesz poznać pozostałe z nich?

Wokół Babiej Góry. Szlaki w okolicach Zawoi

Gdzie się wybrać na górską wędrówkę z Zawoi? Nie tylko na Babią Górę! Okoliczne grzbiety górskie to kilometry pięknych widokowych szlaków dostępnych dla każdego! ...