Z Zawoi na Jałowiec

timer 3h 47min
north_east 535m
south_east 572m
średnia - trasa dla młodych wędrowników, możliwe strome podejścia
terrain  Nachylenia terenu
beach_access  Trasa w cieniu
restaurant  Restauracja lub bar w pobliżu
directions_car  Trasa opisana i dostosowana dla osób z samochodem
directions_bus  Możliwy dojazd busem lub autobusem
wc  Toaleta na trasie

Niebieski szlak na Jałowiec z Zawoi Wełczy rozpoczyna się tuż przy schronisku PTSM (parking, sklep spożywczy, przystanek PKS). Można też zaparkować w niewielkiej zatoczce przy przystanku w pobliżu miejsca gdzie niebieski szlak skręca z drogi asfaltowej w górę.

Początkowo wędrujemy skrajem łąk i stopniowo wznosimy się coraz wyżej. Po przecięciu leśnej drogi nadal się wznosimy, ale już towarzyszą nam widoki – oczywiście na Babią Górę.

Po dojściu na grzbiet otwiera się nam z kolei widok na przeciwległe zbocza pasma Jałowieckiego. Stąd już tylko ok. 10 min do skrzyżowania z żółtym szlakiem i kolejne 10 min płaskiej ścieżki na szczyt.

Na szczycie Jałowca czeka na nas szeroka polana, wiata, miejsce na ognisko, ale przede wszystkim panorama Babiej Góry i Pilska.

Schodząc z Jałowca postanowiliśmy wstąpić do prywatnego schroniska na osiedlu Opaczne. Zeszliśmy więc żółtym szlakiem (miejscami dość stromym!) i po ok. 30 min od szczytu skręciliśmy na polanę ze schroniskiem. Schronisko „W murowanej piwnicy” im. Ks. Prof. J. Tischnera oferuje noclegi oraz proste posiłki, napoje, słodycze.

UWAGA! Aktualizacja maj 2022 r. - schronisko stoi (nawet się w nim świeci), ale zamknięte, szyldy zdjęte...

Planowaliśmy stąd dojść do leśnej drogi, a z niej wrócić na niebieski szlak jednak odnalezienie ścieżki nie było łatwe, a wieczór był coraz bliżej dlatego spod schroniska wróciliśmy jednak na żółty szlak.

Prostą, spokojną grzbietową trasą doszliśmy w ok. 15 min. do przełęczy Kolędówka (tu niewielka zatoczka dla samochodów) i zeszliśmy asfaltową drogą (czerwony szlak rowerowy) do Zawoi Wełczy. Do punktu wyjścia, czyli schroniska PTSM musieliśmy wrócić jeszcze ok. 15 min główną drogą.