location_city Praga (Praha)

check_circle  Atrakcje dla dzieci
check_circle  Atrakcje dla dzieci w czasie deszczu
check_circle  Możliwy dojazd pociągiem
Praga jest miastem, które możemy zwiedzić w bardzo atrakcyjny dla malucha sposób – w samym centrum znajdziemy dużo placów zabaw (niestety głównie w słońcu) oraz dużo parków i terenów zielonych.

Zwiedzamy Pragę:

WZGÓRZE PETRZYN

Jest to teren parkowy ze wzgórzem, na którym znajdziemy wieżę widokową.

Na dole wzgórza pomnik ofiar komunizmu (trochę przerażający dla dzieci) oraz plac zabaw w słońcu (czynny jest w godzinach od 9-20 w sezonie letnim). Przy placu toaleta dla osób niepełnosprawnych i przewijak.

Na wzgórze można dostać się kolejką. Do kolejki możemy wjechać z wózkiem (wejścia są szerokie a odstępy duże), jednak kolejka zatrzymuje się na schodach - wychodząc z kolejki wychodzimy na schody - więc nie jest to komfortowa wyprawa. Same alejki zarówno na dole wzgórza jak i na górze są wygodne dla wózkowych spacerów.

Środkowa stacja kolejki to restauracja i widoki na panoramę Pragi (duża ilość schodów, miejsce niedostępne dla wózków).

Na górze znajdziemy piękne ogrody, obserwatorium astronomiczne, wieżę widokową na wzór wieży Eiffla (wejście po dużej ilości schodów), Labirynt Luster oraz plac zabaw dla dzieci (w słońcu). Poza wieżą niestety nie znaleźliśmy miejsca widokowego (tereny na górze są zalesione).

Atrakcją wzgórza Petrzyn jest również wybudowany w XIV wieku Mur Głodowy. Według legendy został wybudowany, by dać pracę i zarobek dla ludzi bezrobotnych jednak tak naprawdę Karol IV zamierzał po prostu rozbudować dzielnicę Mala Strana. Mur stanowi jedną ze ścian obserwatorium astronomicznego a jedna z jego baszt jest kopułą obserwatorium z zabytkowym, lecz nadal funkcjonującym teleskopem z początku XX wieku.

WYSZEHRAD (Vyšehrad)

Wyszehrad znajduje się już kawałek do centrum, można tu jednak szybko i wygodnie dojechać metrem (przystanek Vysehrad). Miejsce to jest idealne na spędzenie upalnego popołudnia - piękne widoki, spacerowe alejki wzdłuż murów i klimatyczny, zacieniony plac zabaw. Wyszehrad możemy zwiedzić z wózkiem - są tu wygodne, asfaltowe ścieżki. Chyba był też jakiś lokal gastronomiczny, ale tego niestety nie jestem pewna.

Czeskie słowo Vyšehrad znaczy „wysoki gród, zamek”. Wzgórze to było drugą obok Hardczan siedzibą czeskich władców w X wieku. Ze wzgórza rozciąga się piękna panorama na inne dzielnice Pragi oraz Wełtawę.

Znajdziemy tu dużo cienia, asfaltowe alejki spacerowe wzdłuż murów, z których roztacza się piękna panorama miasta, zabytkowy kościół Piotra i Pawła, rotundę św. Marcina, kazamaty. Jest to urokliwe, spokojne miejsce z ciekawym, zacienionym placem zabaw dla dzieci (są tu dwa place zabaw, na drugim niestety nie byliśmy).

Na Wyszehradzie zaczynała się Droga Królewska, którą poprzez Nowe Miasto, Stare Miasto, most Karola i Małą Stranę, przemierzali władcy w drodze na Hradczany, gdzie odbywały się koronacje.

Poniżej plan Wyszehradu:

LETNA PARK (in Czech Letenské sady)

Letna Park to park z tarasem widokowym - roztacza się z niego piękny widok na panoramę miasta.

Znajdziemy tu dwa place zabaw dla dzieci (jeden w słońcu, drugi w błogim cieniu). Niedaleko placów zabaw ogródek piwny.

Przy wejściu do parku od strony Wełtawy wysokie schody - nie widzieliśmy zjazdu dla wózków. W naszym odczuciu miejsce to nie było jakoś szczególnie urokliwe i poza panoramą na Pragę niewiele było tu do zwiedzania (chyba, że coś umknęło naszej uwadze). Nie polecam dla osób, które do Pragi wpadają na krótką chwilę. Osobom poszukującym cienia, równie pięknych widoków dużo bardziej polecam Wyszehrad.

WYSPA ZOFIN (Slovansky ostrov)

Tutaj znajdują się przystanie rowerków wodnych, którymi można popływać po Wełtawie, duży plac zabaw dla dzieci (w słońcu) oraz lokal z placem zabaw Zofin Garden.

Bardzo polecamy przepłynięcie się rowerkiem wodnym - zwiedzanie Pragi może być męczące i nużące dla małych nóżek - rowerek będzie dla nich miłą odmianą i odpoczynkiem. Rowerki są naprawdę różne i naszym zdaniem dość bezpieczne - my wybraliśmy taki, by córka siedziała między nami. My biliśmy z 4 latką - dostaliśmy dziecięcą kamizelkę ratunkową. Krzesełka przy rowerkach nie mają pasów bezpieczeństwa - są to zwykle leżaki. Rowerek urozmaica zwiedzania i oferuje zobaczenie Pragi z trochę innej perspektywy – przejażdżka rowerkiem wodnym będzie nie tylko doskonałym odpoczynkiem oraz świetną atrakcją dla dzieci.

WYSPA KEMPA

Wyspa na Wełtawie przy moście Karola.

Na wyspie zacienione alejki spacerowe, przy moście Karola plac zabaw dla dzieci częściowo zacieniony.

INFORMACJE PRAKTYCZNE: Dobrym rozwiązaniem jest kupno biletu 24h – mamy wtedy możliwość przejazdu metrem, autobusami miejskimi, tramwajami i kolejką na wzgórzu Petrzyn.

Noclegi:
Blisko centrum można znaleźć tanie noclegi w akademikach - wadą takiego rozwiązania jest zwykle wspólna łazienka i prysznice, co przy dziecku jest mało komfortowe. Mając nocleg blisko centrum musimy się również liczyć z hałasem w nocy (wiele nocnych klubów, imprez itp.).

Dobrym rozwiązaniem jest również nocleg w dalszej części Pragi, ale blisko linii metra - zwykle w lepszych warunkach, rozsądniejszych cenach a dojazd do centrum bardzo dobry.

My wybraliśmy pierwszą z opcji - nocowaliśmy w Akademiku Arnosta (blisko mostu Legii, wyspy Zofin, na której jest plac zabaw). Pokój czysty choć standard bardzo studencki. Korytarz dość ponury i obskurny, jednak łazienki i prysznice nowe i czyste więc nie mieliśmy większych zastrzeżeń. Nocleg rezerwowaliśmy przez portal wirtualna praga.